Tenir altes capacitats no és sinònim de que tot funcioni a la perfecció, de manera brillant, de que tot sigui fantàstic i això despista a molts pares i docents. Com pot ser que tingui altes capacitats i un nivell baix de lectura?
No sempre la lectura funciona entre els
alumnes d’AACC. Hi ha vegades que tenim alumnes molt autoexigents que es fixen
només amb el resultat i no contemplen els processos. Veiem alguns exemples reals:
La nostra nena d’avui fa 1r de Primària. Fins
ara ha anat adquirint la lectura com la resta del grup. Li encanta que la seva
mare li llegeixi contes tot fent veuetes i dramatitzant. Ella havia iniciat el
procés de lectura però de cop s’havia aturat. Quan vàrem parlar amb ella en
vàrem saber el motiu: quan ella llegia no podia fer les veuetes que feia la
seva mare. Per tant va decidir que com que no sabia llegir, com ella volia, no
llegiria. Va ser difícil poder-la posar altre cop en marxa. No volia. No volia
entendre que la mare feia molts anys que llegia.
Un altre nen va ser frenat per desconeixement.
Ell ja llegia però al cole cada setmana entrava una consonant. Anaven tan poc a
poc que s’avorria molt. Feia tot el que tocava però quan van arribar a la lectura
comprensiva estava ja cansat d’esperar i es va parar. No es va tornar a
enganxar fins que va trobar un llibre amb el que podia adquirir coneixements
amb el llibre del Frank de la Jungla que li aportava coneixements sobre els
animals que eren la seva passió.
Un tercer va arribar a desconnectar a base
d’intentar acomodar-se al nivell de la classe. La lectura seguint el punt van
aconseguir que desconnectés i que li quedes clar que eren més interessants les
imatges que la lectura. Aprenia amb molta més facilitat si li ho explicaven que
si ho havia de descodificar. I va preferir que li expliquessin i va deixar de
llegir. No m’agrada. No en sé. No vull llegir. És avorrit. És lent.
Aquest mateix desinterès es pot observar en
altres moments de l’aprenentatge escolar. De vegades ho relacionem amb la
inseguretat, amb les altes expectatives o amb la por de no arribar on esperen.
Restaurar aquesta situació no és fàcil perquè sovint
ells mateixos són reacis a llençar-se, a intentar-ho. La seva hipersensibilitat
els fa vulnerables. La por a l’error i a que els altres es riguin d’ells no els
permet intentar-ho. Poc a poc cal acompanyar-los i restaurar la situació
d’aprenentatge amb activitats que els permeti guanyar amb seguretat. Parlar al
seu cervell i posar la lògica per davant de les emocions sempre ens ajuda a que
es pugui situar i anar elaborant estratègies per passar-ho del món de les idees
al de la realitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario